24-25

JUN

Italia a Zandvoort

8-9

JUL

British Race Festival

1/2/3

SEP

Historic Grand Prix

Bekijk alle events op circuitzandvoort.nl

Bestel tickets

Tot wel 25% korting

24 - 25 juni 2017 Circuit Zandvoort

en we houden u op de hoogte

Strada e Corsa op Italia a Zandvoort

Metalen maatkostuums van Italiaanse snit

 

Betreed het ruime pand van Strada e Corsa in Haarlem en je stapt van een ietwat saai industriegebied zomaar het betoverende Italië binnen. Het bedrijf restaureert namelijk juweeltjes op vier wielen. Klassieke metalen maatpakken van Italiaanse topkwaliteit. En laat nu een aantal van deze geweldige voertuigen aanwezig zijn bij Italia a Zandvoort! Bekijk de Alfa Romeo Giulia GTA (1965), Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 (1993 DTM Winnaar) en Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta van dichtbij!

Van antieke Ferrari’s tot wulpse Alfa Romeo’s. Van stoere Fiats tot elegante Lancia’s. Strada e Corsa richt zich met name op moois uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Qua vormgeving onbetwist de meest vruchtbare periode in de vermaarde Italiaanse auto-industrie. Maar ook liefhebbers van techniek en mechanica loopt het water uit de mond als het gaat om alles wat er onder de prachtige carrosserieën verstopt zit.

Veel restauratieprojecten voert het bedrijf van de gebroeders Schouwenburg in opdracht uit. Dan arriveert er een aangeslagen beauty in de garage om er na heel veel intensieve restauratie-uren als nieuw weer te vertrekken. Met oog voor de kleinste details gaan de heren specialisten aan de slag.

Strada e Corsa speurt ook zelf de wereld af naar ‘vergeten Italianen’ die het restaureren waard zijn. De pareltjes die letterlijk hun glans hebben verloren worden soms op zeer onverwacht plekken ontdekt. Wat te denken van de Ferrari 250 GT Boano uit 1957. In de Haarlemse garagehal smacht het verwaarloosde juweel om in de oude glorie te worden hersteld. Het robuuste steigerende paard werd gevonden in een dichtgetimmerde, door iedereen vergeten Belgische kroeg. Er werd een muurtje omgehaald en een uitrit aangelegd om de Boano uit zijn benarde positie te bevrijden.

Vanzelfsprekend meldt Strada e Corsa zich op Italia a Zandvoort. Het publiek kan er twee dagen genieten van twee legendarische sportwagens die er nog net zo mooi bij staan als in de jaren waarin zij de concurrentie schrik aanjaagden. Zo is de Alfa Romeo 155 V6 Ti present. Dezelfde auto waarmee Nicola Larini in 1993 de Duitse DTM-hegemonie doorbrak door het kampioenschap op zijn naam te schrijven. In het rode monster zijn vele bewijzen te vinden die refereren aan de vermaarde Italiaanse coureur. Zoals een merkteken ‘N’ die de juiste stand van de kuipstoel aangeeft (zo ver mogelijk naar voren) als de kleine Larini achter het stuur kroop. De liefhebber kan zien hoe laag de motor in het chassis is geplaatst. Om het zwaartepunt zo dicht mogelijk op het asfalt te brengen.

Ook bijzonder is de Alfetta GTV 6 2.5 uit 1981. Het bloedsnelle door Autodelta getunede bijtertje maakte deel uit van het vermaarde racing team ‘Jolly Club’ dat tot midden jaren negentig in nagenoeg alle takken van de autosport actief was. De uiterst succesvolle auto is uitgevoerd in de kleuren van hoofdsponsor TOTIP en zal bij menig autosportkenner een belletje doen rinkelen.

 

Komt de projecten van Strada e Corsa bekijken bij Italia a Zandvoort op 24 en 25 juni!

 

Toegangskaarten

Alle toegangsbewijzen zijn in de voorverkoop aan te schaffen via de website van Italia a Zandvoort (www.italia-zandvoort.nl), de website van Circuit Zandvoort (www.circuitzandvoort.nl) of bij een van de ruim 450 Primera winkels. Een toegangskaart kost in de voorverkoop slechts 15 euro (dagkaart) of 25 euro (weekendtoegang); kinderen krijgen 50% korting. Tickets geven toegang tot het volledige evenemententerrein, inclusief hoofdtribune, paddocks en pitsdak. Surf voor een prijsoverzicht en details naar www.italia-zandvoort.nl.

 

Bezoek de nieuwe Bernie’s Bar & Kitchen

Het nieuwe restaurant Bernie’s Bar & Kitchen, gelegen boven het pitsgebouw, met uniek zicht op pitlane en Tarzanbocht, is op beide dagen van Italia a Zandvoort geopend voor alle bezoekers voor ontbijt, lunch en diner. Dinerreserveringen kunnen ook al vooraf gemaakt worden via www.bernies.nl. Voor ontbijt en lunch is geen reservering nodig.

 

Kijk voor het tijdschema en meer informatie op www.italia-zandvoort.nl

 

Strada e Corsa over de 1965 Alfa Romeo Giulia GTA
De Alfa Romeo Giulia GTA  is de gelimiteerde race editie van de Giulia GT.
Slechts 501 stuks gemaakt.  In 1966 met alle Autodelta opties bijna de zelfde prijs als een nieuwe Ferrari 275 GTB daar jaar.

Carrosserie gemaakt van Magnesium met Aluminium (0,8mm Paraluman) en daarmee 267 KG lichter dan de stalen productie variant (Giulia GT)

De GTA heeft heel veel speciale delen zoals, magnesium motor delen, magnesium velgen, magnesium carter en belhuis, en meer vermogen  en speciale transmissie.
Alfa Romeo werd in 1966, 1967 en 1968 Europees Toerwagen Kampioen met de GTA.

Deze auto is gerestaureerd en voor racing geprepareerd door Strada e Corsa. Het is een volledig originele GTA uit 1965 met vele details die zinspelen op een race geschiedenis.
Onder de motorkap de vier cilinder twin spark motor(1570cc), die zorgt voor indrukwekkende prestaties in combinatie met het geringe gewicht van rond de 750kg.

 

Strada e Corsa over de Alfa Romeo 155 V6 TI Q4 (1993 DTM Winnaar)

In 1993 werd de duitse hegemonie van Mercedes, BMW en Audi in de DTM voor het eerst abrupt gebroken door een Italiaanse toerwagen.

Het was deze auto, gereden door Nicola Larini die in 1993 het DTM Kampioenschap won! Tevens won Alfa Romeo het constructeurs kampioenschap dat jaar.

Een totale verassing voor de Duitse fabrieks teams en dat op eigen bodem.

Bij sommige races kwamen 80.000 toeschouwers kijken naar de ‘battle’. Het titanengevecht werd ookwel “spaghetti gegen spätzle” genoemd.

Als klap op de vuurpijl werd de winnaar officieel beslist tijdens de race in de hoofdstad Berlijn.

De auto heeft een indrukwekkend 2498cc V6 motor, 4 kleppen per cilinder, 420pk bij 11.500 toeren!

Vier wiel aandrijving en een handgeschakelde 6 bak. Pure formule technologie verpakt onder een toerwagen carrosserie.

Nicola Larini won zelfs op de beruchte Nordschleife waar alleen Tazio Nuvolari in 1932 Mercedes heeft kunnen verslaan in een Kampioenschap. Mercedes was verbijstert dat Alfa Romeo zo kwam zag en overwon.

Ook is deze auto als geschenk na de DTM aan Nicola Larini gegeven en ruim 5 jaar eigendom geweest van Nicola Larini zelf. Heden onaangetast en zeer goed geconserveerd in onderhoud bij Strada e Corsa BV in Haarlem.

Deze 1993 DTM winnaar is tevens officieel door Alfa Romeo gecertificeerd doormiddel van een ‘Heritage certificate of origin’.

 

Strada e Corsa over de 1981 Alfa Romeo GTV6 2.5 Autodelta, ex Team Jolly Club

Deze zeldzame Alfa Romeo GTV6 Autodelta, ex-team Jolly Club uit 1981 is een indrukwekkend relikwie uit de 80-er jaren.

Deze auto heeft een ruime gedocumenteerde Italiaanse racegeschiedenis van 1982 tot 1985. Met onder andere de 500km van MONZA en nog veel meer races.

Speciale wielophanging en speciale remmen en speciale motor en race transmissie. Een 50/50 gewicht balans doordat de transmissie achterin zit.

Deze auto heeft geracet in de klasse van Gerhard Berger, Steve Soper, Martin Brundle, Giorgio Francia, Manfred Trint, Robert Kwist, Hans Joachim Stuck en meer.

De auto reed voor het bekende team Jolly Club, een zeer genormeerd team in de race en rally sport in Italië en daar buiten.

1ste eigenaar was Jolly Club en later de bekende schrijver van diverse Alfa Romeo boeken Maurizio Tabucchi.
Alfa Romeo werd vier jaar kampioen met de GTV6 van 1982 tot 1985.

Deze auto is tevens officieel door Alfa Romeo gecertificeerd doormiddel van een ‘Heritage certificate of origin’ en door Jolly Club.

Nieuws

Speciale terugblik: Alfa 1900C Supersprint


Terugblik op Italia a Zandvoort 2017


Doe mee met Vrij Rijden bij Italia a Zandvoort


Lifestyleplein Italia a Zandvoort tovert paddock om tot piazza-to-be


Merkenclubs zorgen voor unieke Italiaanse showroom


Partners